همه چیز درباره زبان برنامه نویسی متاتریدر | MQL

همه چیز درباره زبان برنامه نویسی متاتریدر | MQL

زبان برنامه نویسی متاتریدر MQL چیست؟

برای آن که به حیطه برنامه نویسی در فارکس و حیطه متاتریدر بپردازیم، نیاز است با خود متاتریدر آشنا شویم. در واقع متاتریدر یا همان METATRADER یعنی پلتفرمی که بین تریدر ها در زمینه معاملات بازار فارکس و بازارهای مالی دیگر استفاده می گردد. افراد برای یادگیری برنامه نویسی فارکس باید یکی از پلتفرم های آن را بیاموزند که زبان برنامه نویسی متاتریدر یکی از مشهورترین آن هاست. حال برای آن که به برنامه نویسی متاتریدر به طور کلی بپردازیم، بهتر است ابتدا معنا و نحوه کار برنامه نویسی فارکس را بررسی نماییم.

برنامه نویسی در فارکس چیست؟

برنامه نویسی فارکس به معنای توسعه دادن الگوریتم های مورد استفاده در معاملات و نرم افزارها برای استفاده کردن از آن ها در بازارهای مالی فارکس می باشد. بازار فارکس FOREX در واقع بازاری است که بیشتر معاملات ارزهای متعدد و مختلف جهان مانند یورو، دلار آمریکا، ین ژاپن و… در آن صورت می گیرد. در بازار فارکس، تریدر ها تلاش می کنند تابا بالا و پایین شدن نرخ ارزهایی که در آن سرمایه گذاری کرده اند، سود کسب کنند.


مزایای زبان برنامه نویسی متاتریدر MQL چیست؟

در کل برنامه نویسی متاتریدر MQL مخفف Meta Quotes Language می باشد. زبان برنامه نویسی متاتریدر برای نوشتن اکسپرت ها، اسکریپت ها و indictors استفاده می گردد. از آن جایی که تحلیل کردن یک روند خاص خود را دارد، می تواند به یک استراتژی خاص تبدیل شود. برای مثال در تحلیل نمادهای بورس و حتی فرابورس، به خاطر آن که نمادهای موجود، وقتگیر هستند و به خاطر طولانی بودن زمان تحلیل، نمی توان همه نمادها را بررسی کرد، فرصت را از دست خواهیم داد.


مزایای زبان برنامه نویسی متاتریدر


به همین دلیل یکی از مزایای برنامه نویسی متاتریدر، تسریع روند تحلیل و بررسی نمادها می باشد. به طور کلی زبان برنامه نویسی متاتریدر یا همان MQL مزایای زیادی دارد که می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انجام شدن معاملات به صورت خودکار: هنگامی که تریدر ها الگوریتم ها و استراتژی های خود را ایجاد می کنند، دیگر برای معامله کردن، نیاز به حضور فیزیکی ندارند و معاملات به صورت خودکار انجام می شود.
  • جلوگیری از خطاهای انسانی: زبان برنامه نویسی متاتریدر کمک می کند تا افراد از اشتباهاتی که در معالات به خاطر احساسات یا هیجانی شدن و… انجام می دهند، جلوگیری کند و معاملات به صورت منطقی و خودکار انجام شود.
  • معامله با دقت و سرعت بالا: الگوریتم هایی که با زبان برنامه نویسی متاتریدر انجام می شود، با سرعتی بالا و همچنین با دقت مناسب صورت می گیرد.
  • ویرایش کردن و بهبود مداوم: تریدرها یا معامله گران می توانند اطلاعات معاملات گذشته را تحلیل کنند و عملکرد الگوریتم ها را بازبینی کرده و آن ها را بهبود ببخشند.
  • امکان آزمایش بدون ضرر: استراتژی که ساخته شده را می توان قبل از اجرا بر داده های واقعی، آن ها را روی محیط آزمایشی پیاده سازی کرد و برای بهبود و ویرایش آن از این امر استفاده کرد.

به طور کل می توانیم در پاسخ مزایای زبان برنامه نویسی متاتریدر چیست؟ بگوییم که با استفاده از این زبان تریدر ها می توانند امکانات معاملاتی خود را افزایش دهند، ریسک کار را پایین بیاورند و همچنین بهره وری خود را به واسطه زبان برنامه نویسی MQL بهبود ببخشند.


نسل های زبان برنامه نویسی متاتریدر

زبان برنامه نویسی متاتریدر دارای دو نوع نسل 4 و 5 می باشد که با نام های MQL4 و MQL5 شناخته می شوند. MQL4 در 1 جولای 2005 عرضه شد. زبان برنامه نویسی ام کیو ال 4 یک زبان برنامه نویسی می باشد که به افراد جهت طراحی اندیکاتورهای تکنیکالی، اسکریپت ها، ربات های تریدر، معاملات الگوریتمی، ربات های معاملاتی یا اکسپرت ادوایزر کمک می کند.


نسل های زبان برنامه نویسی متاتریدر


زبان برنامه نویسی MQL5 نیز مخفف MetaQuotes Language 5 می باشد، که توسط شرکت MetaQuotes Software Corp ساخته شده است. این شرکت دارای تجربه طولانی در ایجاد پلتفرم های معاملاتی آنلاین است. قواعد زبان MQL5 تا حدی زیاد به ++C نزدیک است و این امکان را به آن می دهد که به راحتی برنامه های نوشته شده توسط زبان ها دیگر را قبول کند. همچنین سرعت برنامه MQL5 شبیه ++C است. این زبان برنامه نویسی دارای یک کتابخانه بزرگ با مثال های بسیار در پایگاه در است.


تفاوت زبان برنامه نویسی MQL4 و MQL5

تریدری که به صورت دستی معاملات را انجام می دهد و از ربات های هوش مصنوعی استفاده نمی کند، احتمالا بین متاتریدر 4 و متاتریدر 5 تفاوت آنچنانی را احساس نمی کند. در حالی که برای یک برنامه نویس دانستن این که زبان برنامه نویسی MQL4 و MQL5 چه تفاوت هایی باهم دارند، بسیار مهم و حیاتی است. تنها تفاوتی که حتی تریدرهای دستی متوجه آن می شوند، وجود تعدادی از اندیکاتورهایی که جدیدا به متاتریدر 5 افزوده شده است.

ولی برای یک برنامه نویس و معامله گری که الگوریتمی معامله می کند، تفاوت این دو بسیار قابل اهمیت است. اکثر برنامه نویسان قدر در این زمینه، استفاده از MQL4 را برای کد نویسی دیگر پیشنهاد نمی کنند. در عصر امروز به چند دلیل از متاتریدر 4 استفاده می شود‌. ابتدا آن که ابزار مورد نظر فرد در متاتریدر 5 وجود نداشته باشد و یا فرد به کد آن دسترسی نداشته باشد. چرا که گاها در MQL4 ابزارها یا اندیکاتورهایی وجود دارد که در متاتریدر 5 نیست.


تفاوت زبان برنامه نویسی متاتریدر 4 و 5 یا همان MQL4 و MQL5


حال اگر فرد به فرمول آن دسترسی داشته باشد، آن را در MQL5 پیاده سازی می کند و اگر دسترسی نداشته باشد، از MQL4 استفاده می نماید. دوم آن که بعضی از کارگزاران محصول مورد نظری که فرد دنبال آن هستند را در متاتریدر 5 ارائه نداده باشند. این امر امکان دارد که در نسخه خاصی از زبان برنامه نویسی متاتریدر محصولات ارائه شده باشند. برای مثال کارگزار محصولات را روی متاتریدر 4 ارائه می دهد و فرد چاره ای جز استفاده از آن ندارد.

سومین امر نیز هزینه معاملات است. در برخی موارد افراد در بعضی معاملات متوجه تفاوت بسیاری بین هزینه متاتریدر 4 و 5 می شوند. برای مثال گرچه محصولات در هر دو نسخه ارائه شده است و هم ابزارهای آن وجود دارد، اما به خاطر کمیسیون بالایی که باید به کارگزاری در نسخه 5 پرداخت کنیم، متاتریدر 4 را تنتخاب می کنیم.

یک امر دیگر نیز باعث می شود که MQL4 را به متاتریدر 5 ترجیح داد. آن هم رایگان بودن بعضی از برنامه ها در این نسخه می باشد. چرا که این نسخه پلتفرم قدیمی تری است و برخی برنامه ها در آن به صورت رایگان وجود دارد.


کارایی زبان برنامه نویسی متاتریدر چیست؟

برنامه نویسی متاتریدر با انتخاب زبان MQL5 یا MQL4 شروع می‌ شود. بعد از آن که نوع زبان بزنامه نویس انتخاب شد، استراتژی‌ ها و اسکریپت‌ های معاملاتی بر اساس تحلیل‌ های تکنیکال یا اصول معاملاتی تعریف می‌ گردد. با استفاده از زبان MQL، کدهای برنامه‌ نویسی نوشته می‌ شوند که شامل الگوریتم‌ ها، شرایط معاملات و مدیریت آن ها می باشد. بعد از نوشتن کدها، معمولاً آن‌ ها بر روی داده‌ های محیط آزمایشی اجرا می شوند تا عملکردی که دارند، بررسی و بهینه‌ سازی گردد. حال می خواهیم درباره کارایی زبان بزنامه نویسی متاتریدر MQL بپردازیم.


کارایی زبان برنامه نویسی متاتریدر چیست؟


ساخت اندیکاتور با زبان برنامه نویسی MQL

اندیکاتورها در واقع یک ابزار برای نشان دادن اطلاعات مربوط به داده های قیمت هستند که به نمودار تبدیل گشته اند. از جمله انواع اندیکاتورها می توان به خط روند، فیبوناچی، امواج الیوت و… اشاره کرد. اندیکاتورها تعدادی از ویژگی های خاص را شامل می شوند که این قابلیت ها در زبان برنامه نویسی متاتریدر MQL4 شامل 6 عدد است و در زبان برنامه نویسی متاتریدر ام کیو ال 5 به صورت 18 قابلیت می باشد.

اندیکاتور ها همیشه در نمودار استفاده می گردند و همین اهمیت باعث شده تا نیاز استفاده از زبان بزنامه نویسی متاتریدر بیشتر شود. چرا که برای ساخت اندیکاتورها نیاز به ویژگی های گرافیکی ام کیو ال داریم.

به طور کل برای آن که بتوان با زبان برنامه نویسی متاتریدر، به صورت درست اندیکاتور ساخت، باید آموزش دید. در واقع ساخت اندیکاتور هنگامی راحت تر انجام می گیرد که افراد آموزش هارا دیده باشند. اگر شما نیز در این زمینه قصد دارید که وارد شوید، پیشنهاد می کنیم دوره آموزش پیشرفته MQL4 و آموزش صفر تا صد MQL5 استاد حسین احمدی را تماشا کنید. از مزایای این دوره ها می توان به رایگان بودن و کامل بودن آن ها اشاره کرد.


ساخت اندیکاتور با زبان برنامه نویسی متاتریدر


اسکریپت نویسی با زبان برنامه نویسی ام کیو ال

اسکریپت ها (Scripts) در واقع به فرد کمک می کند تا اجرای وظایف را خودکار سازی کند. این امر باعث می شود تا افراد از انجام وظایف تکراری خودداری کنند. در نمودار پلتفرم معاملاتی اسکریپت ها توسط OnStart روی نمودار اجرا می گردند. افراد به واسطه زبان بزنامه نویسی متاتریدر می توانند انواع اسکریپت نویسی را انجام دهند و آن ها را اجرا کنند.


طراحی ربات های تریدر یا اکسپرت فارکس با MQL

شابد برایتان سوال پیش آید که اکسپرت فارکس چیست؟ به ظور کوتاه می توان اکسپرت را ربات معامله گر معرفی کرد‌. افراد می تواند با استفاده از زبان برنامه نویسی متاتریدر ام کیو ال بر مبنای هوش مصنوعی و تخلیل داده ها، ربات های تریدر و اکسپرت ها را بسازند. در این زمینه بهترین کار قبل از شروع ساخت ربات تریدر، آشنایی با هوش مصنوعی در بازارهای مالی است.

خوشبختانه سایت ایران ام کیو ال به خاطر افزایش درک افراد از هوش مصنوعی یک دوره هوش مصنوعی با محوریت بازارهای مالی را تدارک دیده است که مدرس آن، جناب حسین احمدی است. این دوره از ویژگی های فوق العاده ای همچون کامل بودن و کارآمد بودن محتوا، پشتیبانی همیشگی، پیشرفت سریع، پروژه محور و… برخوردار می باشد.

اگر شما نیز در زمینه زبان برنامه نویسی متاتریدر و استفاده از آن سوال یا تجربه ای دارید، حتما آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. و اگر در دوره های آموزشی سایت شرکت کرده و یا دوره های رایگان را مشاهده کرده اید، برای کمک به افرادی که تازه با ما آشنا شده اند، نظرات و تجربیات خود را از آن ها دریغ نکنید.

سایر مقالات مرتبط

متا تریدر چیست؟
متاتریدر

متا تریدر چیست؟

متا تریدر چیست؟ اولین سوالی که هر فرد وقتی می خواهد آموزش های متاتریدر مانند آموزش صفر تا صد mql5،

کامل ترین و بهترین آموزش متاتریدر 4
mql4

کامل ترین آموزش متاتریدر 4

بهترین آموزش متاتریدر 4 متاتریدر4 یک پلتفرم معاملاتی محسوب می‌ شود که دارای رابط کاربری ساده است و همین یادگیری

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام ،در بخش سوالات برنامه نویسی ،مشکلتون رو مطرح کنید تا پاسخ داده بشه

  1. سلام و ممنون از جامع بودن مقاله
    الان خودتون بیشتر پیشنهاد میدین از MT4 استفاده کنیم یا 5?
    البته تو متن متوجه محبوبیت زبان برنامه نویسی متاتریدر ۴ شدم ولی نگفتین خودتون کدوم رو پیشنهاد میدین؟

    1. باید از هر دو بتونید استفاده کنید ، 5 استفاده کنید بهتر است ،ولی ممکن است بخواید از اکسپرت یا اندیکاتوری استفاده کنید که فقط برای 4 باشه ،و یا با بروکری کار کنید که فقط 4 رو بهتون ارئه میده

  2. سلام ممنونم از مقاله خوبتون. راستش اولش که خوندم و تموم شد با اشتیاق تموم اومدم کامنت بذارمو یه عالمه سوال بپرسم اما الان حدود پنج دقیقست که درگیر ثبت نام و تایید و چمیدونم این چیزایی که واسه نظر گذاشتن نیازداشت شدمو اصلا سوالام یادم رفت. فقط یه چیزیومیخواستم تو قسمت دوره هوش مصنوعی بپرسم که متاسفاته اصلا اون جا نمیشد نظرمو بگم نمیدونم چرا حالا شاید برای من اینطوریه. دوره هوش مصنوعیتون افلاین ندارین که ضبط شده باشه؟

    1. سلام ،به خاطر ربات ها مجبوریم که قبل از نظر ثبت نام فعال باشه
      دوره هوش مصنوعی به صورت ویبینار برگزار میشه ،میتونید با پشتیبانی در تلگرام در ارتباط باشید
      https://t.me/RiseGroupFx

  3. سلام بر استاد بزرگوار. مطلب خیلی عالییی و کامل بود. به خصوص برای افرادی که تازه بخوان شروع کنن. فقط مسئله ای که وجود داره اینه توی گوشی خیلی چینش مطالب تو سایت فشرده تر. یه بررسس کنید که چرا این‌طوریه. جسارتا اگر بخوایم برنامه نویسی متاتریدر رو یاد بگیریم از چه اموزشی باید شروع کرد؟ دوره هاتون رو چک کردم اکثرا رایگان بودن، به عنوان یه بیگینر از کدوم شروع کنم؟

    1. درود بر شما، ممنون از لطف و نظرتون
      برای شروع باید دوره مقدماتی رو بیبینید
      این دوره
      https://www.iranmql.com/courses/introductory/

      نگران نباشید، با شروع دوره کمتر از یک ماه می‌تونید برنامه‌های مد نظرتون رو بنویسید

      برای نوشته‌ها هم ممنون که اطلاع دادید، برسی می‌شه